fbpx

Als je spreekt over praktijkonderwijs in de gemeente Utrecht, dan kun je eigenlijk niet om Het Perron in Veenendaal heen. Dit opleidingsinstituut ademt praktijkonderwijs in al zijn facetten, van groenvoorziening tot techniek en zorg en welzijn. Het doel? Haar leerlingen voorbereiden op een zelfstandige plek in de maatschappij. Sinds de start van 2020 is er een nieuwe toevoeging aan hun arsenaal: de BRM 90130, een lasermachine die een nieuwe dimensie toevoegt aan het leerproces.

Wandel je door de gangen richting het lokaal van de afdeling Bouw, Wonen en Interieur (BWI), dan word je overweldigd door een verscheidenheid aan werkstukken. Van stoelen tot stadsgezichten, van wijnkistjes tot plattegronden; één ding is duidelijk – de lasermachine wordt hier intensief gebruikt. Het Perron streeft naar vernieuwend onderwijs met moderne technologieën, en daarom staan ze altijd open voor vooruitgang. Kaj Wassink, docent Bouwen Wonen & Interieur, ontdekte de potentie van de lasermachine tijdens een bijeenkomst van Platform BWI. Zijn enthousiasme was direct gewekt. “Ik wist eigenlijk niet wat een lasermachine was, tot ik de BRM Laser zag. Toen ik zag wat het kon, wist ik meteen dat dit een waardevolle toevoeging zou zijn aan ons onderwijs.” De aankoop van de lasermachine heeft ook andere scholen en instellingen nieuwsgierig gemaakt. “Enkele scholen hebben al informatie ingewonnen en zijn langsgekomen om de machine te bekijken,” aldus Kaj.

Handwerk vs. lasermachine

Vroeger vervaardigden leerlingen hun producten met de hand, een ambachtelijk proces dat veel tijd in beslag nam en langere doorlooptijden betekende. “Leerlingen tekenden hun ontwerp op plaatmateriaal en zaagden het met de hand uit,” legt Kaj uit. “Met de lasermachine is dit proces veel eenvoudiger en sneller geworden. Studenten maken nu hun ontwerpen in Google SketchUp en laden ze rechtstreeks in de lasermachine. Dit bespaart aanzienlijk veel tijd.” Kaj benadrukt het belang van het behouden van handmatige vaardigheden, maar ziet ook de voordelen van tijdsbesparing. “Elke student kan tijdens een les aan de slag met de machine, wat hen enthousiast maakt, vooral als ze herkenbare logo’s kunnen gebruiken of hun producten kunnen personaliseren.” Een ander belangrijk voordeel dat Kaj benoemt, is de precisie van de machine. “Met de hand zagen leidt vaak tot materiaalverlies en het risico van scheve lijnen. Met de lasermachine is dat verleden tijd. Het biedt nauwkeurige resultaten, zelfs bij complexe vormen. En laten we eerlijk zijn, het is gewoon ontzettend leuk om mee te werken!” Naast tijdsbesparing biedt de lasermachine ook ongeëvenaarde precisie. “Met de hand zagen resulteert vaak in materiaalverlies en scheve lijnen. Met de lasermachine is dit verleden tijd; alles wordt perfect gesneden, zelfs de meest complexe vormen.”

Populair icoon.
Meest populair
Zij aanzicht van een BRM Pro 1300.
Enkele beschikbaar

Pro 1300

  • Werkgebied 1300 x 900 x 200 mm
  • Laservermogen 100 of 150 W
  • Hoogste veiligheidsniveau: laserklasse 1
"Onze studenten zijn enorm enthousiast over de machine, vooral als ze kunnen werken met herkenbare logo's of merken."

Software

Het is een feit dat er verschillende tekenprogramma’s bestaan; sommige gebruiken Adobe Illustrator, anderen AutoCAD. Bij Het Perron krijgen studenten echter les in Google SketchUp. Met deze software kunnen ze direct zien wat ze ontwerpen, wat het koppelen met de lasermachine vereenvoudigt. Docenten stellen de opdrachten deels zelf samen. “Dit jaar zijn we voor het eerst intensief bezig met Google SketchUp,” legt een docent uit. “Daardoor zijn onze opdrachten nog in ontwikkeling, maar ze omvatten altijd een deel waarbij we de lasermachine kunnen gebruiken.”

Hoewel er vele machines zijn in het praktijkonderwijs, was er geen twijfel over de lasermachine. “We hebben gekeken naar andere opties, zoals een CNC-freesmachine, maar die waren te groot. 3D-printers hadden we al, maar de lasermachine bood veel meer mogelijkheden, vooral omdat deze computergestuurd is en je alles tot in detail kunt aanpassen.”

Samenwerkingen binnen en buiten de school

De lasermachine wordt niet alleen gebruikt binnen BWI, maar ook binnen andere afdelingen. “We hebben recentelijk 300 sleutelhangers gemaakt voor het vak Dienstverlening en Producten. Daarnaast hebben studenten een escaperoom gebouwd die nu in gebruik is genomen!”

Sinds de komst van de lasermachine vinden de eindproducten niet alleen hun weg binnen de school, maar ook bij externe bedrijven. “We hebben laatst een stichting geholpen door 50 vogelhuisjes te graveren. Dit biedt niet alleen nieuwe ervaringen voor de studenten, maar ook voor ons.”

Kortom, de lasermachine heeft een revolutie teweeggebracht binnen het praktijkonderwijs. Het Perron laat zien hoe moderne technologieën het onderwijs naar nieuwe hoogten tillen, en de BRM lasermachine is daar een perfect voorbeeld van. Of het nu gaat om het onderwijs of het bedrijfsleven, de lasermachine biedt een oplossing voor iedere toepassing.

Download jouw gratis brochure
Ga
Chat via WhatsApp