Rijn ijssel is de grootste school voor mbo-onderwijs in Gelderland. Studenten worden er uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen. Een afgestudeerde leerling is klaar voor de arbeidsmarkt, vindt ontwikkelen vanzelfsprekend en weet z’n weg te vinden in de samenleving.
Martijn de Koning werkt er als beheerder van het Innovatielab. Het doel van het Innovatielab is om het technische niveau van studenten naar een hoger level te tillen. Daarvoor is er een divers machine-aanbod: van draaibanken tot CNC-machines en van lasermachines tot 3D-printers. Met alle apparaten en technieken in het Innovatielab zorgt Martijn voor verbinding op verschillende manieren. Verbinding met studenten maar ook met collega’s en opleidingen.
Martijn vertelt enthousiast over het Innovatielab, waarbij de woorden ‘samen’ en ‘samenwerking’ steeds terugkomen. Samen met een student een tekening omzetten naar een product. Samen met een leerkracht een oplossing zoeken voor een item dat anders duur aangekocht moet worden. Maar ook technieken laten samenwerken – een 3D-printer voor naamhouders en de lasermachine om hout te snijden – om een ‘one-off’ opbergdoosje voor de receptie te maken. Het Innovatielab wordt gevonden voor van alles en nog wat!
Andere scholen weten inmiddels hun weg te vinden naar het Innovatielab. Zo komen er wekelijks leerlingen van vmbo-scholen langs. Zij leren bijvoorbeeld met programmeerbare LEGO spelenderwijs te programmeren. Tijdens een Open Dag nemen zij dan hun ouders mee in plaats van andersom. Dan hoort hij: ‘Mag ik mijn vader of moeder nog even die robot laten zien?’ ‘Ja, tuurlijk. De deur is altijd open voor ze’, geeft Martijn aan.
Studenten Bouwkunde maken dankbaar gebruik van de BRM-lasermachine. Want maquettes maken met een mesje en figuurzaagmachine is verleden tijd. En bij de opleiding Engineering worden machines ontwikkeld waar platen tegenaan moeten. Dat werd altijd uitbesteed. Als een student dan een foutje maakte in de tekening moest er opnieuw besteld worden. Dat leverde extra kosten en vertraging op. Ook dat kan nu goedkoper en sneller intern gedaan worden.
Naast de werkstukken of prototypes die studenten komen maken, worden de BRM-lasers ook op andere manieren ingezet. Bijvoorbeeld voor een collega van Laboratoriumtechniek die 30 pipethouders wil. Extern aan te schaffen voor €45 per stuk. Dat is kostbaar én hij is niet direct geholpen want daarvoor is er een investeringsaanvraag nodig. Martijn sneed de houder uit plexiglas en printte het beugeltje, zo zorgde hij voor een pipethouder van €2 én een blije collega.
De eerste BRM-laser bij Rijn IJssel werd aangeschaft door een andere collega en stond bij de opleiding Creatieve Industrie. Die werd daar zoveel gebruikt dat er geen ruimte was om ‘m breder in te zetten. Toen Martijn deze machine ontdekte, verdiepte hij zich erin en trainde hij andere collega’s zodat ook zij ermee konden werken. Bij Eric van BRM kwam hij een grotere lasermachine bekijken. Uiteindelijk was voor Rijn IJssel niet de aanschafprijs doorslaggevend maar de combinatie van prijs, bereikbaarheid en support.
Martijn omschrijft BRM als technisch, enthousiast en servicegericht. Met de tweede BRM-lasermachine in z’n Innovatielab is Martijn heel blij. De gebruiksvriendelijke LightBurn-software die tegenwoordig standaard meegeleverd wordt, vindt hij een hele fijne stap vooruit.
Ontdek welke lasermachine het beste bij je past.
Dan zie je met eigen ogen wat je met een BRM-lasermachine kunt doen.
Dan zie je met eigen ogen wat jij kunt doen met een BRM lasermachine.
We nemen binnen een werkdag contact op.