Als de Z-as van de BRM Original niet meer werkt dat zijn er een aantal dingen die je zelf zou kunnen onderzoeken.
Controleer als eerste of de alarm lamp op de machine rood is. Wanneer de alarm lamp rood is dan is de noodstop nog ingeschakeld. Druk de noodstop even in en draai de noodstop dan een kwartslag. De noodstop komt nu omhoog en de rode lamp gaat uit. Druk op de reset-knop op de rechter kant van de machine zodat de assen naar hun nul-positie gaan. Wanneer de machine klaar is dan kun je kijken of je de Z-as kunt bewegen door op de Z+ en de Z- toetsen op het display van de machine te drukken.
Aan de voorkant van de BRM Original zit een deur. Deze deur geeft toegang tot de tandriem van de Z-as. Doe de deur open. De machine moet aan staan om deze test te doen!
Als je de deur open hebt dan zie je een zwarte tandriem. Deze tandriem loopt naar de 4 hoeken van de machine. Trek voorzichtig aan de riem. Als je de riem makkelijk in beweging krijgt dan staat er geen spanning op de as. Als je de riem niet of moeilijk in beweging krijgt dan staat er wel spanning op de as.
LET OP !!! Hoogspanning is dodelijk, alleen adequaat onderrichte personen mogen deze handelingen verrichten. |
---|
Als er geen spanning op de as staat dan kun je de deur van de elektrakast openen. Je vindt de deur aan de rechterzijde van de machine, aan de onderkant. Zorg er wel voor dat je niks aanraakt, dat kan gevaarlijke situaties opleveren. In de elektrakast zitten drie drivers. Twee van de drivers zijn aqua-blauw, de andere driver is zwart. De zwarte driver hoort bij de Z-as. Op de driver zitten 2 lampjes, een rode en een groene. Normaal gesproken is alleen het groene lampje op de driver aan. Als het rode lampje aan is dan knippert deze meestal. Dit lampje kan 3 x of 7 x knipperen en geeft aan dat er een storing is. Als het groene lampje niet aan staat dan kan er bijvoorbeeld een voeding defect zijn.
Als het groene lampje niet aan staat of het rode lampje op de driver knippert dan kun je ons een ticket sturen waarin je uitlegt welke stappen je al hebt gedaan. Indien mogelijk ontvangen we ook een video van de driver. Mocht de video te groot zijn voor de mail dan kun je ook een WeTransfer-link in de mail plaatsen.
Als de as wel op spanning staat dan kan het zijn dat iets vast zit of dat er een te hoge weerstand is waardoor de as niet kan bewegen. Ook kan het zijn dat de motor een probleem heeft.
Kijk als eerste of de tandriem er nog goed uit ziet en of er misschien iets tussen de tandriem zit wat een blokkade veroorzaakt. Als dat het geval is dan zit de blokkade meestal bij de tandriemschijven in de buurt. Als je ziet dat er inderdaad een blokkade zit, probeer die blokkade dan voorzichtig te verwijderen. Als je de blokkade hebt verwijderd dan kun je nogmaals proberen om de as te bewegen.
Als de as dan nog niet beweegt dan kun je op het display van de machine op de Speed toets drukken. Zet de snelheid erg laag, bijvoorbeeld op 1 of 2. Probeer de as weer te bewegen. Als de as nu wel beweegt maar op een hogere snelheid niet dan ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk in de motor.
Als dit het geval is of je komt er niet uit dan kun je een ticket insturen zodat we je verder kunnen helpen. Graag horen we dan ook welke stappen je hebt genomen.
Ontdek welke lasermachine het beste bij je past.
Dan zie je met eigen ogen wat je met een BRM-lasermachine kunt doen.
Dan zie je met eigen ogen wat jij kunt doen met een BRM lasermachine.
We nemen binnen een werkdag contact op.